Translate

пʼятниця, 11 листопада 2016 р.

ПРО ЗБРОЮ КОЗАКІВ

Історія козацької зброї

АРТИЛЕРІЯ (армата) – рід військ, вид вогнепальної зброї, який призначався для ураження противника та руйнування його оборонних споруд за допомогою вражаючих елементів великої ваги та розмірів (ядра, бомби тощо).
В Україні перші гармати з'явилися в кінці 14 ст. Зважаючи на велику вагу та громіздкість перших гармат, їхню невисоку скорострільність, вони застосовувалися для оборони замків. Велика вартість перших гармат обумовила те, що в українських містах їх було ще небагато. В 1471 р. у Вінниці була 1 гармата, в Чуднові – 3, а в Житомирі – 4 великі гармати і 5 тарасниць. В 15 ст. в Україні вже почалося власне виготовлення гармат.
Перебували гармати і на озброєнні в козаків. Частина цих гармат була захоплена в татарських та турецьких містах. Інші потрапили до козаків після захоплення замків під час повстань, а деякі надавалися правителями тих держав, які бажали залучити запорожців на свою службу. Кількість гармат, які перебували в козацькому війську, не перевищувала 20–30 штук. А., яка використовувалась у козацькому війську, в переважній більшості була малокаліберною. Це пов'язано з тим, що козацьке військо відзначалося великою мобільністю і тому використовувало легкі гармати. Крім того, польський уряд намагався не озброювати козаків гарматами, а особливо гарматами великих калібрів.
Богдан Хмельницький надав А. статусу окремого роду військ. Гармати були зведені в окремий підрозділ, їм було виділене кінне прикриття. 15 невеликих гарматок були поставлені на двоколісні лафети і переведені на однокінну тягу, що збільшило їх маневреність. В той час це було новинкою в артилерійській справі, й у використанні легкої кінної артилерії українські війська випередили Європу на 100 років. У подальшому зростала в українському війську і кількість гармат полкової артилерії, і парк важкої польової артилерії; в цьому компоненті українське військо не тільки не поступалося польському, а й переважало його. В поході під Берестечко в козацькому війську було 100 гармат. З них до трьох десятків великокаліберних гармат знаходилися при гетьмані, а при кожному полку було по 5–6 гармат менших калібрів. Була створена військова людвісарня, в якій виготовлялися гармати і дзвони. Керував А. генеральний обозний з артилерійською старшиною: гарматними осавулом, писарем, хорунжим. Крім того, "на послузі при гарматі" було по 80 пушкарів і гармашів, довбиші, цирюльник, ремісники, стадники, коновали. Розміщувалась військова А. в Переяславі, а потім у Корсуні. В подальшому організація козацької А. ще більше вдосконалилася. На утримання А. були виділені спеціальні маєтності (Лохвиця та Ромни, а пізніше Короп). Поширеним в Гетьманщині було і виробництво гармат. Все це привело до збільшення кількості гармат в козацькому війську.
А. Гетьманщини поділялася на генеральну, полкову та сотенну. Загальне керівництво всією А. здійснював генеральний обозний. Був створений спеціальний орган для управління всією А. – Канцелярія генеральної артилерії, яка підпорядковувалася обозному. Ця канцелярія займалась артилерійським спорядженням, слідкувала за ливарними, пороховими та кінськими заводами. Генеральна військова А. розміщувалася в гетьманській резиденції. Управління генеральною військовою А. здійснювала артилерійська старшина, номенклатура якої, як і склад артилерійських служителів, майже не змінився з часів Б.Хмельницького. На початку 18 ст. в генеральній військовій артилерії нараховувалося 40 гармат.
Полкова артилерія розміщувалася в полкових містах. Очолював полкову артилерію полковий обозний, який здійснював управління нею за допомогою полкової артилерійської старшини та артилерійських служителів. Кількість гармат в полковій А. була значною. Так, на початку 18 ст. в одному Полтавському полку їх нараховувалось 20.
Сотенна А. призначалася для захисту населених пунктів (міст, містечок, великих сіл). До її складу входили і гармати, і гаківниці, яких у деяких сотнях нараховувалося по 10 і більше. Купувалися ці гармати сотенними урядами, магістратами і окремими старшинами. В сотнях спеціальних артилерійських команд для обслуговування А. не існувало. До несення караулів та обслуговування гармат почергово залучались козаки сотні.
На Запорізькій Січі також була своя А. Загальне керівництво січовою А. здійснював військовий обозний. Військовий пушкар під керівництвом обозного завідував усією січовою артилерією і розпоряджався в січовій пушкарні, де зберігалися запасні гармати та боєприпаси (порох, свинець, ядра). До складу артилерійських команд на Січі входили виборні підпушкарі та гармаші. Частина гармат розміщувалась на січових укріпленнях, для охорони яких вони призначалися, а інші супроводжували козацькі команди в походах.
Занепад козацької А. почався після поразки антимосковського виступу гетьмана І.Маепи. З України в Росію була вивезена вся генеральна та полкова А. Після цього склад генеральної та полкової А., незважаючи на всі зусилля козацьких властей, не був поновлений у тій кількості, яку він мав у другій половині 17 ст. Навіть під час війни генеральна військова артилерія складалася всього з 6 гармат (4 трифунтових і 2 чотирифунтових). Козацький полк вирушав у похід з трьома півторафунтовими гарматами, яких було менше, ніж в російських піхотних та кавалерійських полках. Не кращим був стан і сотенної А. Так, у 1725 р. в 13 сотнях Полтавського полку було лише 2 гармати. З тих гармат, які залишилися в українських містах, значна частина була старих типів, із великими запалами, непридатних до стрільби.
Під час захоплення росіянами в 1709 р. Чортомлицької Січі була захоплена січова А. На Кам`янській та Олешківських Січах, які перебували під протекторатом кримського хана, запорожцям було заборонено тримати гармати. На Новій Січі А. біла відновлена.
Разом із ліквідацією російським урядом Запорозької Січі і козацьких полків в Гетьманщині була ліквідована і козацька А.
ВОГНЕПАЛЬНА ЗБРОЯ - зброя, в якій для викидання із каналу ствола вражаючого елементу (куля, ядро тощо) використовується сила тиску газів, що утворюються при згоранні пороху.
В Європі В.з. з'явилась на початку 14 ст. Перші гармати були короткими та нагадували ступку, заряд пороху підпалювався з дула. Пізніше запалювальний отвір почали робити в казенній частині ствола. Спочатку гармати зварювали із залізних смуг і скріплювали кільцями, а потім стали лити із бронзи. Перші гармати були громіздкими, відзначались низькою скорострільністю і були непридатні до застосування в маневровій боротьбі. В Україні В.з. з'явилася в кінці 14 ст. Але з огляду на велику вагу та громіздкість перших гармат, їхню невисоку скорострільність та велику вартість (в 15 ст. вартість гармати дорівнювала вартості череди з 442 голів великої рогатої худоби, а один постріл коштував стільки ж, скільки коштували 9 корів) їх застосовували тільки для оборони замків. Ручна В.з. у скорострільності, влучності та у зручності користування поступалась лукам.
Кінець 15 - початок 16 ст. позначений прогресом у розвитку В.з. Гармати почали лити з цапфами (циліндричними виступами з обох боків ствола, на яких він рухався у вертикальній площині), що полегшувало наведення їх на ціль і дозволяло використовувати менш громіздкі лафети. Крім того, більш широко стали застосовуватись замість кам'яних металеві ядра. Це привело до зменшення калібру гармат та їх ваги. В Україні з'явились нові типи гармат (серпентини, кулеврини, октави, фальконети), збільшилась їх кількість (у Львові в 1570 р. нараховувалось 8 гармат, у Вінниці в 1552 р. - 3, а у Києві - 29).
В 16 ст. гармати перебували на озброєнні козаків. Козаки Д.Вишнивецькогомали трофейні гармати з турецьких фортець. Частина гармат надавалась козакам правителями тих держав, які бажали залучити їх на свою службу. Під час повстань козаки захоплювали артилерію, яка перебувала в українських замках. Тому всі типи гармат, які згадуються в описах замків, перебували на озброєнні козаків. Але в козацькій артилерії переважали фальконети й інші гармати невеликих калібрів, що найбільше пасували до маневрової боротьби. Визвольна війна сприяла розвитку козацької артилерії. Було організоване виготовлення гармат, запроваджена польова артилерія і сформований парк генеральної артилерії.
В 16 ст. великі зміни відбулись і в конструкції ручної В.з. Були винайдені і поступово запроваджувались у практику гонтовий, колісцевий і кремінний ударний замки. Усе це підвищило надійність ручної В.з., її влучність, зручність користування нею і сприяло її поширенню. Подібні тенденції у розвитку В.з. були характерні і для України. Адже вона була тісно пов'язана з Європою, і до неї проникали всі новинки європейського зброярства. І дуже швидко В.з. стала найбільш поширеним типом зброї у козаків. В подальшому на озброєнні козаків перебували всі відомі в Європі типи В.з.: аркебузи, мушкети, гвинтівки, гаківниці тощо. Крім того, постійно ведучи боротьбу з Туреччиною, козаки могли на практиці знайомитись із досягненнями східного зброярства і запозичувати їх. У В.з. козаків часто використовувались східні (іспано-мавританські) замки. А яничарки були одним із поширених типів рушниць. Але найбільше сприяло поширенню В.з. серед козаків її масове виготовлення українськими ремісниками. Уже в 16 ст. вона виготовлялась навіть у невеликих містечках. Ця зброя виготовлялась масово і за ціною була приступною для селян (на початку Визвольної війни І.Вишневецькому вдалося конфіскувати у своїх селян кілька десятків тисяч самопалів). Природно, що озброїти багатотисячні козацькі армії часів Хмельниччини імпортною зброєю було неможливо.
З 18 ст. почався занепад козацької артилерії. Після поразки антимосковського виступу І.Мазепи українська артилерія була вивезена в Росію, а запорожці, які перебували під турецькою протекцією, не мали права володіти гарматами. Виробництво гармат в Україні занепало, озброєння артилерією козацького війська знаходилось під контролем російського уряду. Занепад козацького війська призвів до того, що ефективна для 17 ст. традиційна козацька тактика використання В.з. у нових умовах виявилась застарілою. Козацтво не використовувало рушниці з багнетами, які могли ефективно застосовуватися лише в щільних бойових порядках піхотних підрозділів. Козацтво ж уже було перетворене в допоміжний рід військ - іррегулярну кавалерію і не змогло сприйняти найновіші тенденції у розвитку В.з. та її використанні. А після ліквідації російським урядом українського козацтва були втрачені будь-які можливості розвитку козацьких традицій виготовлення та застосування В. з. 
Тарасниця (також тараниця, з нім. Terrasbüche) звалася від того, що первісно служила до оборони мурів; її ставили на замкових блянках або тарасах. Тарасниці були спершу невеликого калібру; згодом цієї назви вживали для великих штук.
Півтарасниця - це гармата (пушка) того самого типу, що тарасниця, але менша від неї.
Фоглер (або фогляр, нім. Vögler, франц. veuglaire) - більш високонахилена гармата, з рухомою коморою на порох.
Гуфниця (нім. Haufiz) - коротка гармата, більшого калібру, служила до стрілянння під більшим кутом нахилу, наприклад, на ворога, захованого за муром, чи валами. Відповідає нинішнім гавбицям.
Півгуфниця - менший калібр гуфниці.
Бомбарда - коротка гармата з широким дулом на великі кулі, що нею розбивали мури; те саме значення мав моздір.
В інших джерелах зустрічаємо ще такі назви:
Шрубниця - гармата, складена з частин, що разом були зішрубовані; їх розкручували коли треба було гармату почистити.
Півшрубниця - менший вид шрубниці.
Шротівниця, харчівня - назва невияснена.
У 17 столітті фран¬цузький інженер Боплан писав, що у запорожців зі зброї були у вжитку фальконети, ядра, порох, пищалі та шаблі. Кожен козак, ідучи в похід, брав шаблю, дві пищалі, шість фунтів пороху. Важкі бойові набої вантажилися на човни, а легкі - зали¬шалися при собі. Пищалі, як зауважував Боплан, були звичайною зброєю у козаків, з них вони дуже влучно стріляли. Пищаль - зразок важкої довгої рушниці.
Український літописець Григорій Граб'янка в 17 столітті писав, що із озброєння у запорожців зазвичай були гармати, шаблі, списи, стріли і обухи, тобто бойові молотки або келепи. Літописець другої половини 18 століття прилуцький сотник Стефан Лукомський згадував ще й про гаківниці, які теж були на озброєнні у запорожців. Це довга і важка рушниця, яку під час стріляння прикріплювали до землі своєрідним гаком, вона уражала цілі на віддалі до 300 кроків.
Після гармат і гаківниць важливою зброєю у козаків були рушниці (точніше - ручниці, від слова "рука"). Багаті козаки і старшина мали рушниці з дорогоцінними ложами, оздобле¬ними сріблом з черню та насічкою. Рушниці стріляли завдяки насипаному на поличку пороху та прилаштованого до курка та казенника рушниці кременя.
Свідчення, які відомі від першої половини 18 століття відносно цін на козацьку зброю зазначають, що рушниця коштувала від 2 до 8 карбованців. На той час це були досить великі гроші. За свідченнями сучасників, козаки користувалися рушницями бездоганно, стріляючи з них на доволі велику відстань і дуже влучно.
Рушниці у козаків ще мали назву самопалів, як правило їх виготовляли на Запорожжі та в Гетьманщині, а ось більш досконалі мушкети завозились з-за кордону, їх вартість була значно вищою. Таким чином, маємо вважати, що рушниці, самопали і мушкети - це різні назви однієї й тієї ж зброї.
На озброєнні у запорожців були також і пістолі. Кожен козак мав при собі чотири пістолі, причому-два з них носилися за поясом, а два - в шкіряних кобурах ("кубур" з татарського - чохол або футляр), пришитих поверх шароварів. Кулі для пістолів, судячи із зразків, які знаходять у наш час там, де перебували у різні періоди Січі, були за розміром з гороб'яче яйце. Для їх відливки застосовували спеціальні форми.
Рушниця, пістоль і шабля були гордістю кожного козака, тому їх завжди прикрашали дорогими оздобами, коштовним камінням і завжди тримали зброю в ідельному порядку, від чого склався у козаків термін для ручної зброї - "ясная зброя". Як говорить очевидець: "Оружие у них все было убрано в золото да в серебро, на оружие они все багатство своє покладали: то не козак, коли у него скверное оружие".
У запорожців порох для вогне¬пальної зброї був не власного виробництва, його привозили на Січ з Польщі, України, Туреччини, а більше всього з Москви, особливо після 1654 року.
Зі зброї "рукопашного боя" все ж для козака на першому місці була шабля. У запорожців шаблі використовувались не дуже криві і не довгі, але ж зате високого гатунку та вельми гострі: "Як рубне кого, то так надвоє і розсіче,- одна половина голови сюди, а друга туди". Руків'я шабель нерідко обкладалися лускатою шкірою морських риб і закінчувалися зображенням голівки якогось птаха чи звіра. Леза часто мали золоту насічку і вкладалися у дерев'яні, обтягнуті шкірою або дорогою цупкою тканиною з металевою обкладкою, піхви (від слова "пхати").
Шабля була настільки необхідною зброєю для козака, що в піснях козацьких вона завжди зветься "шаблею-сестрицею, ненькою-рідненькою, дружиною-панночкою молоденькою":
"Ой, панночко наша шаблюко!/З бусурманом зустрівалась,/Не раз, не два цілувалась ".
Списи теж були у широкому вжитку козацтва. "Козакові без ратища, як дівчині без намиста" - говорили звичайно на Січі. Списи запорожці перейняли від татар, які ними користувалися ще з часів Тамерлана.
Окрім шабель та списів із ручної зброї козаки ще використовували келепи, або чекани: Ця зброя являла собою залізний молоток на дерев'яному держаку. Молоток на одному боці мав тупий обушок, а на другому – загострений кінець, руків'я з шкіряною петлею для руки. Як ойова зброя келепи слугували для розбивання залізних панцирів, або як допоміжна ударна зброя. 
Літописні свідчення вказують ще на вживання козаками бойових луків і стріл, що вкладувались у сагайдаки, на зразок
татарських або турецьких. В козацьких віршах, які дійшли до наших днів, а також на народних картинах, лук і стріла являються необхідною деталлю озброєння запорожця:
"Як натягну лук я, брязну тетивою,/То мусить утікати хан кримський з ордою".
До всьго описаного козацького озброєння слід доповнити ще й кинджали, ножі, панцирі й кольчуги, які теж мали місце у військовому обладунку. Відносно використання козаками панцирів маються літописні свідчення від 1572 року, коли козацький отаман Сверговський, допомагаючи Івоні у здобутті молдовського престолу, озброїв своїх козаків для боротьби з турками і волохами "огнистым оружием и панцирями". Щодо кольчуг, то знаходження їх на місцях Запорозької Січі теж вказує на те, що вони використовувалися запорожцями як бойовий обладунок.
Для носіння пороху та куль у козаків використовувалися натруски, для патронів - лядунки, а для кременів особливі сумки. Окрім цього, для пороху пристосовували ріжки, виготовлені з коров'ячих або оленячих рогів.
Вся "рукопашная" або холодна зброя, якою користувалися козаки, в основному виготовлялася на Січі, де постійно мешкали вправні майстри-зброярі. Але ж власна ручна зброя не виключала й привізну. Надходила вона із Криму і Туреччини, завозилася із Західної Європи а також з Московщини. На деяких козацьких шаблях, що збереглися до наших днів, є золоті та срібні насічки, які являють собою сури (вірші) з Корану, карбовані герби Російської імперії або вензелі російських царів і цариць. Яскравим прикладом цього є шабля в експозиції Прилуцького музею. Ця шабля періоду козаччини є витвором східних зброярів, більш за все турецького походження. На полотні її леза, поблизу руків'я, є срібні насічки на арабській мові. Також у вітринах музею можна побачити прекрасні екземпляри невеличких гарматок і мортир часів козаччини. А сагайдак з луком і стрілами та сідло східної роботи, являються перлинами козацької експозиції Прилуцького музею.
Озброєнню самого козака відповідав і "рондик", тобто убір його бойового коня. У багатьох запорожців на коня одягалась вуздечка з "байраком" або мундштуком і лакованим ремінним повіддям, чепрак ясно-червоного кольору, обшитий галуном, орчак або кульбака, тобто сідло на червоному оксамиті зі срібними галунами, з підвішеними по боках на пряжках підтебеньками, тобто шкіряними полами, іноді з тисненням та розписами. Спереду сідла підвішувались дві кобури для пістолів, ззаду нав'язувалися ремінні тороки для прикріплювання сумки чи в'юка, а Іноді й полоненого в бою ворога. У походах кінні козаки користувалися також нагайкою або гарапником з руків'ям, прикрашеним карбованим сріблом та коштовними камінцями.
Козаки володіли своєю зброєю з неповторним мистецтвом, так що, за словами літописця, і "наилучший польский гусарин и рейтарин примерен им быти не может".
Література: А п а н о в и ч О. М. Збройні сили України першої половини ХVІІІ ст. - К.,1969; С т о р о ж е н к о І. С. Як козаки воювали. - Дніпропетровськ, 1991; М а р к е в и ч В. Е. Ручное огнестрельное оружие. - СПб,1994; М и ц и к Ю. А., П л о х і й С. М., K w a s n i e w i c z W. 1000 slow o dawnej broni palnej. - Warszawa, 1987. Історія українського війська. – Ч.1. – Львів, 1936. (репринтне видання) – С.145–150; А п а н о в и ч О. М. Збройні сили України першої половини ХVІІІ ст. – К.,1969. – С.51–55, 90–92; С т о р о ж е н к о І. С. Богдан Хмельницький і воєнне мистецтво у визвольній війні українського народу середини ХVІІ століття. – Кн.1. – Дніпропетровськ, 1996; С і ч и н с ь к и й В. Чужинці про Україну. Київ, 1992; Я в о р н и ц ь к и й Д.І. Історія запорізьких козаків. Том І, Київ, 1990; Г р у ш е в с ь к и й М.С. Історія України-Руси. Том І, Київ, 1991.

Козацька зброя

               Відомо, що в XVI - на початку XVII кращого війська, ніж козацьке, в світі не існувало. Українські козаки вкрили себе невмирущою славою при взятті неприступної турецької фортеці Кафа (1616 рік), потужної іспанскої фортеці Дюнкерка у Франції (1646 рік), яку французькі мушкетери не могли взяти протягом 10 років; в битвах під Хотином (1621 рік),  під Віднем (1683 рік), коли завдяки козакам було кінцево зупинено натиск Османської імперії на Європу, під Конотопом (1659 рік), коли загинув увесь цвіт московської кінноти і сам цар збирався тікати з Москви.

           Своїм перемогам козаки завдячують досконалій стратегії та тактиці, що відшліфовувалася десятиріччями в сотнях бойових походів. Але велику роль у перемогах зіграло й різномаїття озброєння, яке давало змогу широко варіювати способи ведення бойових дій. Тут були не лише традиційні шаблі, списи, пістолі та рушниці, але й доволі оригінальна, незвична зброя, про яку пересічним громадянам майже нічого, або й взагалі нічого не відомо.
            Тож пропонуємо ліквідувати цей пробіл у знаннях і ознайомитися з кількома цікавими маловідомими знахідками козаків в області озброєнь.
               

http://piktor.org.ua/chygyryn
        
           Козацький "кулемет". Ця зброя називалася ожига і використовувалася переважно під час оборонних дій, а також з "Чайок" в морських битвах. Одна з перших у світі установок залпового вогню. Ожиги були більшого та меншого калібру, деякі, більш важкі, встановлювалися на дерев`яні коліщата. Ця світлина - з музею в Чигирині (реконструкція).


http://io.ua/14228090p

        Була в козаків і багатоствольна артилерія. Це та сама ожига, але замість стволів під мушкетну кулю встановлювалися невеличкі гарматки. Таким чином козаки мали своєрідну устанвку залпового воню, одну з найперших у світі. Ця ожига - із Злочевського замку. Інакше подібну зброю ще називали шмигівниця та органка.



http://weaponland.ru/publ/khorosho_zabytoe_staroe/15-1-0-826
́      
         Гаківниця – довга і важка рушниця великого калібру, яка використовувалася передусім при обороні фортець та залог. Під час стрільби кріпилася до стіни, борту судна або брустверу спеціальним гаком, який було розташовано на прикладі. Гаківниці мали різну довжину ствола в диапазоні від 1 до 2,5 м і за цією ознакою класифікувалися як півгак, гак, подвійний гак, великі гаківниці називалися козами. Уражала ціль на відстані до 300 кроків.         Віддача у такого монстра була настільки велика, що плече під приклад ніхто не підставляв - його клали на плече, притулившись щокою для прицілювання.
            Більш легкі зразки мали дальність ефективного вогню 50-60 кроків, залпового - до 120. Така розбіжність у відстані пояснюється слабкими прицільними характеристиками вогнепальної зброї того часу, отож залповий вогонь, для якого точний приціл окремого стрільця не є важливим, був ефективніший.
              В історії збереглася унікальна тактика українського вогневого бою, яка не мала аналогів у світі, коли козацькі лави шикувалися у кілька рядів, стріляли лише передні, найвправніші, а задні ряди перезаряджали зброю.
        Багато гаківниць козаки захоплювали під час нападу на турецькі фортеці та військові кораблі. Ця гаківниця - якраз турецького зразка, знаходиться в експозиції Морського музею (Стамбул). Добре видно гак, яким гаківниця кріпилася до корабельного борту.
           В Європі ця рушниця називалася мушкетом і використовувалася майже так само. До речі оскільки мушкет важив до 8 кілограмів, для стрільби його спирали на спеціальну підставку - фуршет. Назва цього європейського військового обладунку міцно увійшла в сьогодення. Зараз фуршет означає звану легку вечерю, де гості пригощаются переважно стоячи, з маленьких столиків (підставок-фуршетів).

             
Bandolet kolowy 01a.jpg
         http://uk.historyukraine.wikia.com/wiki/%D0%91%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D1%82

    
У ближньому бою козача кавалерія використовавала короткі рушниці бандолети (17 ст.), які були фактично довгими пістолями. Довжина ствола такої зброї - до 60 см. 

      Пізніше бандолети трансформувалися в мушкетони.


 
        Особливостю цієї зброї було те, що їхні дула на кінці були ширші від діаметру кулі. Це значно скорочувало дистанцію, на якій можна було прицільно стріляти, але це компенсувалося тим, що мушкетони можна було заряджати шротом, який на відстані до 8-10 кроків розсіювався, даючи значну площу враження.


http://bodyguards.com.ua/technical-details/1451-chesnok-drevnee-zagrazhdenie-protiv-konej-i-lyudej.html

        Часник - простий і ефективний загороджувальний засіб. Використовувався як проти піхоти, так і проти кавалерії. Навіть європейська, кована кіннота сер`йозно страждала через таку "дрібничку", що вже казати про татарску, яка своїх коней майже ніколи не підковувала.
            Інша назва цієї зброї - якірці та рогульки. Конструкція часника (якірців) була такою, що як би їх не кидали, один гострий кінець завжди був спрямований вгору. Приємного мало наступити на такий шпичак завдовшки 1,5-2 дюйми.
             У новітній час якірцями успішно користувалися партизани Другої світової війни: радянсьі, французькі "Макі", польські АК та АЛ, українські вояки УПА...


http://www.lnu.edu.ua/faculty/geology/phis_geo/fourman/Bartky/f124.jpg

                 Келеп (або келевець) бере свій початок від бойових молотків, він мав вузький дзьобоподібний гострий кінець, а на протилежному боці - обушок. Первинне призначення - пробивання панцирів (лат, кірас, тощо). Зазвичай келепи насаджувалися на довге руків`я і або носилися за поясом, або возилися, прив`язаними до луки сідла.
          У вправних руках такій "інструмент" міг наробити чималої біди. За невеликої (1-1,5 кг.) ваги, келеп завдяки дуже малій площі удару пробивав практично всі облаунки та щити й застрягав у тілі. Добре підходив також для відбивання ударів супротивника. 
            В українському фольклорі збереглися згадки про цю козацьку зброю:
А козак козачий звичай знає,
Келепом по ребрах торкає...
           Багато келепів було знайдено під час археологічних розкопок на місці битви під Берестечком, тож стара українська пісня була абсолютно слушна:
                                                      Козак ляшка здоганяє,
Келепом межи плечі наганяє...
              Щоправда, у більш пізні козацькі часи ця зброя була значною мірою допоміжною, і використовувалася в ближньому (рукопашному) бою, коли з пістолів та мушкетів не можна було стріляти через небезпеку враження своїх же, та у тісняві рукопашної, коли шаблею розмахнутися не було як.

http://www.nuju.ru/holodnoe-oruzhie/klinkovoe-oruzhie-grazhdanskoj-vojny-v-anglii/2242-klinkovoe-oruzhie-ottomanskoj-imperii.html

          Ятаган. Так-так, були на озброєнні козаків і ятагани, які зазвичай асоціюються з турецькими яничарами. Походження цієї зброї дискутується, але ймовірніше, прообразом оригінального клинка ятагана став давньогрецький меч копіс ( махайр). Родичем ятагана є знаменитий ніж непальських гурків - кхукрі (кукрі). Основною відзнакою ятагану було не вигнуте, як у шаблі, а - увігнуте лезо.
         В літературі здебільшого зустрічається визначення ятагану як яничарського меча. Це не зовсім так. Мечем  він став лише наприкінці 18 сторіччя. До цього леза ятаганів були значно коротшими - до 60 см, відтак то був більше кинджал. Вістря ятаганів мали подвійну заточку, як зверху, так і знизу. Специфіка клинка дозволяла обходитися без гарди, зате, аби боєць не випустив клинка з рук, його руків`я мала масивні "вуха" у оголів`я для упора руки.
          Саме трофейні кинджали-ятагани і носили іноді за поясами запорожці. В експозиції Музею історії запорізького козацтва зберігаються два "запорізькі" ятагани.





http://img.tyzhden.ua/Content/v1/img/forall/image/57_1.jpg

        Невеличка гармата (козаки часно називали їх армата), що встановлювалася на носу та кормі козацької "Чайки" разом з гаківницями була справжнім лихом для ворожих кораблів. Завдяки високим морехідним якостям суден і досконалій тактиці запорожці перемагали набагато більш потужні турецькі кораблі. Був навіть успішний досвід використання "Чайок" проти одного з найсильніших у свій час флотів Європи - шведського.
          Особливістю армати на "чайці" було те, що вона крутилася на 360 градусів, а також мала великий вертикальний кут стрільби.

          Звичайно, кожен з козаків надавав перевагу певному виду озброєння, до якого мав хист, або на який мав гроші. Але загалом озброєння виглядало так: рушниця з приладдям, спис, шабля, кинджал або чекан. Якщо козак був кінний, додавалися пістолі, спис, мушкетон.
           Надзвичайно вміле володіння козаками озброєнням відзначали всі сучасники. Літописець писав, що у майстерності поводження зі зброєю
             "... наилучший польский гусарин и рейтарин примерен им быти не может".

1 комментарий:

  1. Козацьке військо у 16-17 ст.ст. достатньо добре показало себе лише у взаємодії або як "асистент" регулярних армій. Козаки ж самі по собі - ніяк не більш ефективне військо, ніж гарна прикордонна сторожа, обмежено придатна для польового бою з регулярною армією.
    Стосовно ж тверждення про "унікальність" прийому козаків при стрільбі з мушкетів (гаківниць), коли перша шеренга стріляє, а дві задні шеренги заряджають - то це взагалі нісенітниця, бо цей прийом поширився всюди одночасно з поширенням цього типу вогнепальної зброї, адже іншим чином її просто не було сенсу застосовувати, і цей прийом отримав назву "караколь":
    https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%8C_(%D0%BF%D0%B5%D1%85%D0%BE%D1%82%D0%B0)http://pavlopraviy.blogspot.com/2014/12/blog-post_59.html

Витоки національного характеру: зброя в житті українців у XV–XVII ст.

Сучасна ситуація в Україні хвилює більшість із нас. Розподіл країни на «рівних і рівніших», коли за інтереси останніх стоїть вся владна машина, а пересічному громадянину залишається сподіватися в основному на себе, спонукає нас поглянути на сучасну ситуацію через призму історії.
Україна упродовж XV–XVII ст. входила до політичних систем потужних держав-імперій: Великого князівства Литовського, Корони Польської, Речі Посполитої. А в середині XVII ст., у результаті революційних зрушень, виборола право на суверенний розвиток у формі широкої автономії – Гетьманщини, більш відомої як Українська козацька держава. Означена епоха позначена численними війнами, як внутрішніми, так і зовнішніми, і вважається мілітаризованим часом, коли за допомогою зброї вирішувалося чимало питань. Традиційна трилінійна схема суспільної стратифікації тої доби «шляхта-духовенство-селянство» доповнилася четвертим елементом – козацтвом, яке починаючи від кінця XV ст. крок за кроком, від повстання до повстання, вибороло право йменуватися провідним суспільним прошарком Гетьманщини. Тож яке значення мала зброя серед української шляхти, козаків та селян у бурхливі століття становлення нації? Як показують джерела, до зброї нерідко зверталися й представники українського духовенства…
Особливості прикордонного становища України обумовлювали войовничу вдачу українців і необхідність озброєння населення. Тим більше,  законодавство, яке функціонувало на українських землях, не мало жодних обмежень щодо володіння та уживання зброї. Кожен, хто мав змогу її тримати, використовував як засіб та символ епохи – для захисту й для завоювання. 
Масове використання та володіння зброєю було породжено самою системою комплектування армій того часу, причому на всьому європейському континенті. Епоха дорогих лицарських лат, а, відповідно, і «елітарного війська» закінчувалася – вогнепальна зброя була значно доступнішою для простих людей.  І недарма на час розповсюдження в Європі вогнепальної зброї припадають значні соціальні зрушення та зростання «середнього класу» тієї доби – буржуазії.
Тотальна «мілітаризація» суспільства випливала також із загального обов’язку населення нести службу владним структурам. Селяни-піддані служили своєму пану-господарю, дрібний шляхтич – своєму більш заможному і впливовому патрону, вся шляхта, від голоти до пана й магната, служила королю чи великому князеві. Професійне «право» на військову справу, звісно, належало шляхті. Тож змалечку шляхтичів привчали тонкощам мілітарної справи – верхової їзди, стрільби з лука, володіння холодною зброєю (шаблею, сокирою, рогатиною, кинджалом і ножами), стрільби з пістолів, рушниці, гаківниці.
Селяни-піддані не так вправно могли користатися зброєю, бо виконували, як правило, функцію зброєносців своїх господарів або ж покладалися інші – допоміжні для військової справи. Але і вони володіли зброєю на досить пристойному рівні.
Чи не найповніше можна представити значення зброї для населення на основі джерел про шляхетські наїзди, що стали елементом суспільного життя того часу (досить умовно їх можна порівняти з сучасним рейдерством, а слово «наїзд» і в сучасній українській мові має приблизно те саме значення). Наїзди проникнули у всі сфери тогочасного життя, а їхніми учасниками, виконавцями чи потерпілими були й князі, й шляхта, а також їхні піддані, слуги та селяни. Зокрема, частка кримінальних справ, які розглядалися тогочасними судами (гродський суд) складала понад третину від усіх справ, а збитки, нанесені у результаті здійснення їх, важко оцінити й підрахувати у грошовому еквіваленті1. Читаючи справи виникає «дежавю» з сучасними новинами про постійні рейдерські атаки. Для читача наведемо декілька рис цих наїздів для порівняння.
Збройні наїзди здійснювалися шляхтичами, зазвичай, для поліпшення не правовими методами свого матеріального становища – власне заради наживи, а також із метою зведення рахунків зі своїми конкурентами чи ворогами, часто здійснювалися по замовлення впливових магнатів. Результатом наїзду могло бути не лише захоплення земель та угідь, а й заснування на них нового села чи маєтку. Засвічена у такий спосіб соціальна та економічна практика шляхетських наїздів є вельми показовою. Вона сигналізувала про те, що у період XVI–XVII ст. шляхетський наїзд набував реального значення надправового регулятора перерозподілу шляхетської земельної власності. Причому у даному випадку само встановлене право сильного виступало достатньо вагомим аргументом принаймні для місцевої шляхетської корпорації. Адже йшлося не про тривіальний наїзд-грабунок, по завершенні якого його призвідці зникали із захопленим добром, а, по суті, засвідчення ними чуття «респектабельного» нового власника, який статечно порядкує своїм добром і впевнений не лише у власній правоті, а й незворотності економічних наслідків розбійної авантюри. Це був зухвалий виклик тогочасному суспільству з його любов’ю до публічних закликань шанувати право. Схоже, що реакція шляхетського загалу на даний виклик була млявою, принаймні на повітовому рівні. Паралелі з сучасністю напрошуються самі собою.
Звичайним явищем стало захоплення збіжжя, вивіз з поля сіна, вирубка лісу, пограбування майна, городини або саду. Якщо пограбоване не вміщувалося на возах, нерідко наїзники підпалювали сіно, толочили городину, тобто спеціально задля помсти або на догоду своїм темним інстинктам намагалися завдати якнайбільшої шкоди. Показовим щодо цього є скарга дружини луцького мостовничого Івана Борзобагатого-Красенського Анни та її сестри Марії на володимирівського підкоморія кн. Олександра Семашка від 9 липня 1566 р. Із цього документу випливає, що близько 400 озброєних слуг та урядників князя вчинили наїзд на поля скаржниць біля села Рикані. Причому частину хліба вони викосили та вивезли, а решту знищили «на корню»2. Прикладом того, як діяли наїзники, котрі керувалися не лише почуттям помсти, а й мали на меті економічно послабити конкурента, є справа про наїзд, ініційований берестейським воєводичем Фрідріхом Тишкевичем. 1587 р. він з озброєним загоном слуг та селян чисельністю понад 600 осіб напав на володіння берестейського воєводи Гаврила Горностая. Наїзд було здійснено перед початком жнив. Наслідком його стало витолочення запряженими у вози кіньми усього незібраного урожаю жита, пшениці, ячменю, вівса, проса, гречки, гороху, ярини, маку й конопель3. Нічого Вам не нагадує з останніх новин по телебаченню?
Наїзди й пограбування не були «безкарними». Кривдника можна було притягнути до відповідальності у судовому порядку. Наскільки дієвою та ефективною була правова й судова система відносно протидії шляхетським наїздам, можна судити із чинного законодавства та судової практики. Зокрема, у Литовському статуті 1566 р. окремий, одинадцятий розділ («Про ґвалти й головизни шляхетські») присвячено проблемі шляхетських наїздів та розбоїв. Так, покарання за збройний наїзд (у випадку якщо не було вбито шляхтича) визначалося грошовим штрафом у розмірі 12 рублів грошів, який був символічним. Для порівняння вартість мисливських птахів коливалася від 3 до 12 рублів грошів. Тому часто більш ефективним було не очікування майбутнього правосуддя, а протидія наїзду за допомогою озброєних членів родини та слуг.
Відповідно до характеру заподіяної шкоди під час наїзду, в законодавстві були передбачені різні види покарання: страта, виплата потерпілому грошової компенсації, штраф. Однак у джерелах нами поки що не зафіксовано жодного випадку покарання смертною карою знатного чи впливового в певному регіоні шляхтича. Більше того, відомі часті випадки не лише несплати грошового штрафу, а й нівелювання нормами права. Яскравим прикладом слугує справа між князем Іваном Васильовичем Козекою з князем Іллею Долзьким про розорення останнім маєтку Рожчаловичі (12 серпня 1530 р.): «багато шкод в ньому поробив, двір спалив, людей розігнав». Князя І. Долзького двічі викликали до суду письмовими повідомлення та через господарського дворянина Василя Линевського, однак той відмовлявся приїхати і сплатити 1000 кіп грошів потерпілому. Врешті Іллі присудили штраф в розмірі 400 кіп грошів одноразовою виплатою, однак той подав зустрічний позов. Таким чином, остаточне вирішення справи затягувалось4. Бачимо, що і у сучасній Україні «впливові люди», також у більшості випадків відбуваються символічними покараннями, і то якщо справа набуває розголосу.
Який вихід знаходили тодішні «пересічні громадяни» в захисті свого життя і майна?  Чи не єдиним засобом захиститися від вищого від тебе на соціальній драбині була зброя. Вона ж була основним стримуючим фактором сваволі місцевих шляхтичів та магнатів. Тому фраза короля Владислава ІV сказана Богдану Хмельницькому у відповідь на його скаргу: «Маєш шаблю при боці, захищайся» відображала тодішнє становище. «Панцир і кінь з сідлом, сагайдак з стрілами, порох, саблі турецькі, із сріблом, і прості, зброя» – найбільш розповсюджені мілітарні речі, що заповідалися міщанами та шляхтою українських воєводств Речі Посполитої XVI–XVII ст.5 Зброя поруч з маєтностями та коштовностями складала важливий статок української шляхти, а її наявність у господарстві була беззаперечним елементом шляхетського достатку та матеріальної культури загалом. Використання зброї окремими групами українського селянства, а також представниками духовенства було обумовлена специфікою нового часу й кожен, хто мав матеріальні ресурси мав право на володіння та застосування зброї.
Фактично для більшості нижчих станів (селян, міщан тощо) володіння зброєю поступово ставало чи не єдиним способом захисту від свавілля влади та шляхти, яке вилилося у появу нового унікального прошарку суспільства –  козацтва. Влада ніяк не обмежувала купівлю і зберігання як холодної так і вогнепальної зброї. Саме володіння зброєю була тією ознакою, яка відрізняла вільну людину від підневільної і відіграла визначальну роль у формуванні українців як вільнолюбного народу.

1 — Кременецький земський суд. Описи актових книг XVI–XVII ст. Випуск І. Книги 1–11 (1568–1598 рр.) – К., 1959.
2 — Там само. – Спр. 1. – Арк. 31 зв.
3 — Архив Юго-Западной России (далі – АЮЗР). – Ч. 6. – Т. 1. – К., 1876. – С. 175–178.
4 — Князі Масальські: документи і матеріали XVI ст. Випуск 1 / Підготовка до друку й авторський текст А. Блануци, Д. Ващука. – К., 2007. – С. 81.
5 — Тестаменти киян середини XVІ – першої половини XVII ст. / Наталія Білоус. – К., 2011. – 200 с.
Дмитро РЕШЕТЧЕНКО, кандидат історичних наук
Андрій БЛАНУЦА, кандидат історичних наук

Одяг запорізьких козаків[ред. • ред. код]

Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.

Гетьман, полковник

Українські козаки. Сотник, писар, козак. О.Рігельман (1786)

Козак підпомічник. О.Рігельман (1786)
Rigelman 1786.jpg
Основний о́дяг запорі́зьких козакі́в — сорочкишароваришапки та жупани.
Похідним одягом козаків були дві пари шароварів, сорочка, кафтан з грубого сукна, шапка та свита з кобеняком.
У мирний час запорожці одягались доволі багато. Сорочка з шовковими застіжками, шаровари, червоні чоботи. Поверх сорочки одягали кафтан, який міг бути шовковим, парчевим або суконним. Кафтан підперезували шовковим пасом — широким шовковим поясом, перетканим на кожну четвертину золотими або срібними нитками. Поверх кафтана накидали свиту, завжди суконну з розрізаними рукавами, які, як правило, защіпались один на другий і закладались ззаду під кобеняк, який вживали під час дощу або негоди. На голові запорожці носили брилі або гострокінечну хутряну шапку або кобур — суконну червону шапку з бобровою опушкою. На каптан, через праве плече вішався на перев'язі самопал. А за поясом, на ланцюжках два пістолети і ніж замість кинджала. Шаблю в мирний час носили рідко, хіба тільки на раду. Тоді ж надівали поверх кафтана — сталеву сітку (сітку-кольчугу). Бороди та голову голили, залишаючи пасмо волосся в вигляді коси, яке закручували за ліве вухо три-чотири рази. Важкою образою було взяти запорожця за чуприну — вона була для нього священою.[1]

Історія[ред. • ред. код]

На думку Дмитра Яворницького одяг запорізьких козаків спочатку був дуже простим. На початку свого історичного існування запорізькі козаки не могли навіть думати про те, щоб займатися своєю зовнішністю й виряджатися в дорогі «шати». У пізній період запорізької історії, коли у козаків уже з'явилися певні звичаї й певний костюм, багато хто з них часто одягався дуже просто.

16 ст.[ред. • ред. код]

Опис іноземцями козацького одягу[ред. • ред. код]

Міхал Гліщинський, Аполлон Олександрович Скалковський[ред. • ред. код]

Народна пісня[ред. • ред. код]

Так описує одяг козака народна пісня.
Омелько козак хороший,
Вздумав їхати на Запорожже.
Він уже піднявся,
В синій жупан убрався;
Коня купив такого,
Як в отамана самого не було,
Сідло черкеське з пітником,
Уздечка новісенька з байраком
Ратище з білого жаліза,
Пару пістолетів із спизу,
Шабля востра у похви,
Весь маяток у сакви;
Сів на коня похилився,
Родиноньці поклонився і поїхав

Одяг запорозьких козаків[ред. • ред. код]

Одяг у всіх був однакового кольору.
Козаки запорозькі носили:
  • Шаровари з саєти (тонке англійське сукно блакитного кольору) 
  • Сорочки з льону або коноплі.
  • По сорочці носили каптани.
  • На каптани одягалися коротші черкески (верхній одяг) з «вильотами (розрізаними рукавами, які закладалися за спиною і защіпалися гапликами). Черкески на манжетах, біля розрізів на рукавах і внизу на подолку обшивались золотим позументом.
  • Шовкові пояси (шальові) гаптовані золотом або сріблом з золотим френзлем.
  • Кабардинки - шапки з хутра видри (виднихи), обшиті по колу та зверху навхрест золотим позументом. Шлик до XVIII ст. якщо був, то недовгий, з того ж матеріалу, що й весь верх шапки.
  • Сап'янці - чоботи, пошиті з найкращого червоного сап'янцю.
В негоду та в походи зверху одягали шерстяні косматі бурки.
Таким був військовий та повсякденний одяг, парадний одяг одягали тоді, коли запорожці йшли до церкви або робили візити або на великі свята. Тоді замість черкески одягали жупани«польського крою», в залежності від статків, часом були дуже дорогі і різнобарвні.

За описом Коржа, який сам був запорожцем (вигляд запорожця прибл. 1550–1750). Голови та бороди всі запорожці голили, для того, щоб відрізнятися від Донських, залишали тільки чуб, якщо чуб був дуже великий, що закривав лице, його заплітали в косу і закладали за вухо (такий чуб називався «оселедець»).
  • Всі носили вуса, які підфарбовували та підкручували вгору, чим довші були вуса, тим краще.

Інвентар двох козаків[ред. • ред. код]

Аполон Скальковській подає інвентар двох забитих ногайцями в 1775 році козаків:
  • два «кірова» (широкий кафтан гранатового кольору);
  • дві бурки кримські;
  • пара китайових курток;
  • дві юпки, одна китайова (атласна), інша вкрита жовтою тканиною;
  • двоє шароварів козацьких, в яких було «по 5 локтів» гранатового сукна;
  • дві кримські шапки;
  • дві пари чобіт саф'янців і дві пари чорних;
  • дві шаблі: одна мала срібну, а інша латуну оправу;
  • пара списів;
  • дві пари пістолетів;
  • четверо коней.
Козаки мали своїх шевців та кравців, які шили одяг за замовленими з інших країн чи з України тканинами [2].

Антоній Марцинківський[ред. • ред. код]

Так описує одяг козака 16 ст. Антоній Марцинківський

Повний стрій козака[ред. • ред. код]

  • 1 Чорна каракулева шапка, зі звішеною виложкою, з сукна такого самого кольору як і жупан.
  • 2 Короткий жупан защіпався на гаплики, був з вузьким комірцем, з якого виглядав вузький комірець сорочки з блискучою запонкою. По обидві сторони жупана було по шість газирів для пістолета чи яничарки.
  • 3 Зверху на жупан одягали черкеський кунтуш з газирами та з вильотами (розрізами та відкидними рукавами), який не защіпався.
  • 4 Шаровари носили широкі, з глибокими кишенями, в яких ховали потрібні речі.
  • 5 Поверх штанів носили шкіряний пас до бедер, до якого був завішаний великий оздоблений воловий ріг для пороху, який закручувався. З двох сторін до пояса були завішані сумки: одна для куль, а інша для кресала. На довгому латуному ланцюжку, до пояса був завішаний ніж і з іншої сторони в пояс була запхана латуна ложка і пістолет на тесьмі через плече.
  • 6 Коли козак сидів на коні, то мав на тесьмі завішану за плечима яничарку та нагайку за пасом або в руках.
  • 7 Завішана зліва бурка доповнювала повний стрій козака.
Звичайним одягом на кожний день був короткий суконий жупан та гунька з каптурем.
Голова підголена, пишний оселедець, закручений за праве вухо.

Одяг придворних козаків[ред. • ред. код]

(тих, що були при шляхті) був ще більше вишуканим:
  • 1 Жупани були з тонкого привозного сукна.
  • 2 Замість шкіряного паса носили литі коштовні паси.
  • 3 Шаровари носили дорогі з лампасами по боках.
  • 4 Кунтуш з вильотами, по швах оздоблений золотом або сріблом.
  • 5 Шапки носили дорогі з сивового каракулю зі звішеною виложкою, обшитою золотим або срібним крученим шнурком і з срібним чи золотим кутасом.

Ян Чарновський[ред. • ред. код]

Ян Непомуцен Чарновський (Jan Nepomucen Czarnowski) в 1854 так описує одяг козаків :

Одяг запорозьких козаків[ред. • ред. код]

Запорозькі козаки носили:
  • Каптан (шкіряна куртка).
  • Напівкунтуш з вильотами (кунтуш до колін).
  • 3 Широкі з сукна шаровари яскравих кольорів.
  • 4 шапку з виложкою, обшиту золотим крученим шнуром.
  • 5 Святковим одягом був кунтуш «польського крою» (довгий) з шовковим поясомперетканим золотою або срібною ниткою.
Під час морських походів, запорожці носили сорочку пропитану дьогтем і бурку.
Озброєння складалося з мушкету, аркебузи, бандолету чи іншої вогнепальної зброї; лук зі стрілами, спис, ніж, сокира. Сотники мали при собі келеп для пробивання обладунків. Через плече був перевішаний патронташ з порохом та кулями, на поясі висіли порохівниця та натруска.
Запоріжці голили всю голову, залишали на верху тільки чуб, який заплітали як косу і закладали за ліве вухо (оселедець), вуса носили дуже довгі.

Одяг українських козаків[ред. • ред. код]

Одяг українських козаків був на початку досить простим :
  • 1 Досить низька каракулева шапка з суконним верхом.
  • Опанча чи кобеняк (рід плаща) сіро-бурого кольору з грубого сукна.
  • 3 Каптан з червоним вовняним поясом, за який запихали малу люльку і ніж.
  • 4 Полотняні або суконні шаровари.
  • 5 Юхтові чоботи.
Влітку в мирний час українські козаки носили сорочку, полотняні штани та іноді легкий жупан. Святковий одяг був вишуканішим. Голови голили округло вище вусів, вуса різного типу, переважно довгі.
Кожний козак зобов'язаний був мати власне озброєння: коня, спис, мушкет або самопал, пістоль, шаблю, ніж.

Одяг Гетьмана[ред. • ред. код]

З давніх часів до Богдана Хмельницького був:
  • 1 Каптан, жупан, делія .
  • 2 Зимою носили соболеві або лисячі шуби «польського крою»
  • 3 Пояс.
  • 4 Чоботи.
  • 5 Шаровари (не надто широкі).
  • 6 Шапка з суконним верхом, обшита хутром.
  • 7 Шабля при боці.

Парадний одяг гетьманського полковника[ред. • ред. код]

  • Шуба лисяча або соболева з прорізаними рукавами покрита оксамитом і оздоблена золотими шнурами та кутасами.
  • Жупан яскравих кольорів, часто з вильотами, які защіпались на малі гудзики з перлів, туркисів або інших коштовних каменів.
  • 3 Зимові кунтуші були суконі, а літні атласові.
  • Шаровари були також яскравих кольорів.
  • 5 Шапки обшиті соболем з оксамитовим верхом, на шапці була золота брош з коштовним камінням.
  • Пояс був дуже дорогий шовковий або шкіряний покритий золотими або срібними пластинками.
  • Чоботи носили тільки червоні з сапянової шкіри кримського виробництва, зі срібними підковами, гаптовані шовком, золотом і сріблом.
Одяг, як правило, полковники завжди отримували в подарунок.

Одяг запорізького полковника[ред. • ред. код]

  • Кунтуш з тонкого сукна, як правило гранатового кольору
  • Жупан яскравих кольорів.
  • Шаровари суконні, бавовняні, інколи оксамитові
  • 4 Зимою шуби з дорогих хутер
  • 5 При їзді на конях мали ще й бурку з каптурем
  • 6 Чоботи.
  • 7 Дорогий пояс
  • 5 Шабля з прикрашеним руків'ям.

Одяг полкового писаря[ред. • ред. код]

Одяг сотника[ред. • ред. код]

Іноземці, які відвідували Січ, зазначали, що козаки «люблять гарно вдягатися». Австрійськийпосол Еріх Лясота, відвідавши Січ 1594 року, записав у своєму щоденнику, що елементом традиційного одягу запоріжців були кобеняки, тобто широкі плащі на зразок мантій, які вони носили поверх іншого одягу.
У XVII столітті деякі дані про одяг запоріжців зустрічаються у звітах французького інженера Боплана. Там ідеться про сорочкишаровари, шапки та жупани.
На малюнку того ж Боплана можна побачити козацький жупан, довжиною нижче за коліна, без коміра, застебнутий густо ґудзиками, підперезаний поясом, до якого з лівого боку було причеплено шаблю. Шапка обшита хутром. У представників старшини хутряна «околиця» шапки попереду частково розрізана. Шапку прикрашало пероКиреї у старшин широкі, підбиті хутром, деколи з багатим коміром.

Основні елементи одягу[ред. • ред. код]

Як уважають дослідники, у XVIII столітті козацький одяг складався з двох головних частин: жупана і черкески.
Жупан сягав тільки до коліна, щоб не заважати швидко вскочити на коня, досить облягаючий. Застібали його на гаплик або ґудзик при комірі і підперезували поясом.
Традиційним кольором запорізьких жупанів був червоний. Шили жупани або зі звичайного сукна, або з кармазину, особливого сукна малинового або темно-червоного кольору.
Черкеска — одяг досить облягаючий, із фалдами позаду, із вирізаним коміром, підперезаний поясом.
Представники військової старшини носили кунтуш, довгополий, із розрізаними рукавами, без пояса. Відомо, що простим козакам заборонялося носити кунтуші.
1763 року гетьман Кирило Розумовський підписав спеціальну інструкцію щодо козацького одягу. Згідно з тією інструкцією жупан мав бути суконним, темно-синім. З червоними вилогами, підперезаний червоним поясом. Під ним — білий півжупанок і білі штани. Шапка з чорною смушевою околицею й низьким дном. Плащ мав бути синім.
Але все ж таки традиційним одягом запоріжця завжди вважалися саме кармазинний жупан, широкі шаровари, чоботи та шапка з суконним дном.
Загалом запорізький одяг мав ту перевагу, що не сковував рухів людини й був пристосованим до гарячого клімату країни.

Галерея[ред. • ред. код]

Примітки[ред. • ред. код]

  1. Вгору Срезневский И. И. Запорожская старина. Ч. 1. Кн. 1 / И. И. Срезневский. — Харьков: Университетская тип., 1833. — 78 с.(рос.)
  2. Вгору Michał Gliszczyński, Apollon Aleksandrovich Skalkovskiĭ, Znaczenie i wewnętrzne życie Zaporoza podług Skalkowskiego,Warszawa, 1852.(пол.)

Література[ред. • ред. код]

Посилання[ред. • ред. код]

Немає коментарів:

Дописати коментар